E-coaching


E-coaching is begeleiding per e-mail. Coaching kan op verschillende gebieden plaats vinden. Bij mij betreft het specifiek advies op het gebied van werk. Het begrip e-coaching is in Amerika en Australië al ingeburgerd. Logischerwijs is het daar ontstaan door de grote reisafstanden, maar er zijn meer voordelen.

De voordelen
De kracht ligt in de wijze van communiceren. Door te schrijven kun je dilemma's trechteren, je hoeft geen vrije middag op te nemen, je baas niets uit leggen, je hebt geen reistijd en mag nadenken over de vragen die ik aan jou stel. E-mails kan je bewaren en later nog eens teruglezen. Zo kun je een denkproces opnieuw door- lopen en nog eens nadenken wat het je heeft opgeleverd. Je kan met je vragen aan de slag in een veilige omgeving.

In persoonlijke gesprekken kunnen veel onderwerpen aanbod komen. Misschien wel te veel. Je hebt niet altijd direct een antwoord klaar. Bij persoonlijke gesprekken heb je op zijn vroegst over 2 weken een vervolggesprek. Bij e-coaching kan je vragen, die plotseling bij je opkomen, snel stellen en worden ze ook sneller beantwoord. Bij persoonlijke coaching heb je op zijn vroegst over 2 weken een vervolggesprek. E-coaching kan dus het proces versnellen. 

Voorwaarden
Een voorwaarde voor e-coaching is dat jij je gemakkelijk in een e-mail kan schrijven. Wat er werkelijk speelt haal ik uit de manier waarop jij formuleert en gedeeltelijk op basis van je woordgebruik. Het kan zijn dat ik bepaalde vragen stel waarvan je denkt dat ze in beginsel niets te maken hebben met je dilemma's. Maar ik moet zaken in een grotere context kunnen zetten. Ook vragen over je kindertijd kunnen aan bod komen. Of de tijd dat je 15 jaar was. Het hoeft niet zo te zijn, maar weet dat het een rol kan spelen.

Nooit meer een gespek onder vier ogen? 
Non verbaal gedrag en lichaamstaal zijn veelzeggend. Er zijn goede en interessante boeken over geschrevenen. Het voordeel van E-coaching is dat non-verbaal niet verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Door ruis uit de communicatie te houden blijven we to the point. E-coaching hoeft geen eind te maken aan het face to face contact. Gaandeweg het e-mailcontact kan het gevoel ontstaan dat één of meerdere persoonlijke gesprekken zinvol zijn. Het laten zien van schema's is ook gemakkelijker. Door een deel van de begeleiding te doen via e-mail is er wel tijdwinst. E-coaching kan ook afgewisseld worden met tele-coachingsgesprekken. Dat zijn gesprekken via de telefoon. Sommige onderwerpen zijn gemakkelijker en sneller te voeren dan per e-mail en de mogelijkheid om door te vragen is mogelijk. 

Mijn aanpak

In het dagelijks leven spreekt de ene persoon je meer aan dan de andere. Ook een E-coach moet bij je passen. Om te ervaren of e-coaching wat voor jou is kun je mij twee keer vrijblijvend een e-mail sturen en krijg je antwoord. Deze e-mails moeten een verkennend karkter hebben en niet hele vragenlijsten bevatten. Denk aan de kern van jouw vraag. Later kan in de e-mailwisseling uitgebreider worden ingegaan op jouw dilemma's. Ik schrijf in spreektaal en kan Out of the box denken. Dat is prettig voor e-coaching, zorgt voor een informele sfeer en houdt het contact concreet.